REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Képek a Mi-4 rövid
és balsikerű pályafutásáról.
Összesen két gép repült az MN
színeiben, ők is rövid időn belül katasztrófát szenvedtek. Eredetileg 4
gépet kaptunk, de kettőt átvétel helyett visszaadtunk a rotorlapátok
hibája miatt. A két katasztrófa is egyértelműen a lapátok hibájára
vezethető vissza.
Részletes cikket olvashatsz a
típus történetéről az egykori TOP GUN-ban.
|
A 27-es
oldalszámú gép, oldalán a történelem. Eredetileg csillagos
felségjele volt, amit az '56-os forradalom során téglalap
alakú jelzés követett.
Itt már leverték a forradalmat,
a téglalap alakú jelzést lefestették, és újra felkerült a
régi. |
|
Itt a gép van az
oldalán. 1957. október 28.-án a főrotor egyik lapátjának
hibája folytán a raktérben elszabadult rakomány miatt a gép
kényszerleszállást hajtott végre és összetört.
Egy fő meghalt, többen súlyos
sérüléseket szenvedtek. |
|
A halálos
sérülést szenvedett segédszerelő a kényszerleszállást követő
átvágódáskor lövészteknőben tartózkodott. |
|
A gép ugyan
szerencsére nem gyulladt ki (pedig az üzemanyaga benzin volt
!), de így is teljesen összetört. |
|
Ez itt a 28-as
gép, a forradalom idején alkalmazott festéssel. A forradalom
során a gépek főleg röpcédulákat szórtak Budapesten. Egy
korabeli filmfelvételen néhány pillanatra látszik is az
egyik gép a levegőben, Budapest utcái felett. |
|
1958. február
14.-én őt is elérte a végzet. Felszállás után röviddel az
egyik rotorlapát eltört, a gép oldalára zuhanva csúszott kb.
40 métert, majd kigyulladt.
Valószínűleg a jobbra felfelé álló
lapát tört el, a másik három főtartói hosszan megvannak (?). |
|
A gépből
mindenkit kimentettek, de a hajózó szerelő olyan súlyosan
megégett hogy hamarosan meghalt.
A többiek is súlyos, csonkolásos
égési sebeket szenvedtek.
A gép teljesen kiégett. |
|
Elgondolkodtató,
hogy a gép éppen azért szállt fel, hogy az egyik rotorlapát
hibája miatt javításra elrepüljön Kecskemétről Budaörsre... |
|
A lezuhant 28-as
gép helyett a szovjetek adtak egy másikat, de ezzel a
magyarok többet nem repültek. Oldalszámot sem festettek fel
rá. 1961.-ben átadták
Lengyelországnak, akik új típusú rotorlapátokkal látták el,
és csak azután repültek el vele. |
|
Groszi:
"Két kép a 27-es oldalszámú
Mi-4-esről.
Sajnos a kép készítésének időpontja és körülményei
ismeretlenek." |
|
|