REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Képek a Mi-4 rövid és balsikerű pályafutásáról.

Összesen két gép repült az MN színeiben, ők is rövid időn belül katasztrófát szenvedtek. Eredetileg 4 gépet kaptunk, de kettőt átvétel helyett visszaadtunk a rotorlapátok hibája miatt. A két katasztrófa is egyértelműen a lapátok hibájára vezethető vissza.

Részletes cikket olvashatsz a típus történetéről az egykori TOP GUN-ban.

A 27-es oldalszámú gép, oldalán a történelem. Eredetileg csillagos felségjele volt, amit az '56-os forradalom során téglalap alakú jelzés követett.

Itt már leverték a forradalmat, a téglalap alakú jelzést lefestették, és újra felkerült a régi.

Itt a gép van az oldalán. 1957. október 28.-án a főrotor egyik lapátjának hibája folytán a raktérben elszabadult rakomány miatt a gép kényszerleszállást hajtott végre és összetört.

Egy fő meghalt, többen súlyos sérüléseket szenvedtek.

A halálos sérülést szenvedett segédszerelő a kényszerleszállást követő átvágódáskor lövészteknőben tartózkodott.
A gép ugyan szerencsére nem gyulladt ki (pedig az üzemanyaga benzin volt !), de így is teljesen összetört.
Ez itt a 28-as gép, a forradalom idején alkalmazott festéssel. A forradalom során a gépek főleg röpcédulákat szórtak Budapesten. Egy korabeli filmfelvételen néhány pillanatra látszik is az egyik gép a levegőben, Budapest utcái felett.
1958. február 14.-én őt is elérte a végzet. Felszállás után röviddel az egyik rotorlapát eltört, a gép oldalára zuhanva csúszott kb. 40 métert, majd kigyulladt.

Valószínűleg a jobbra felfelé álló lapát tört el, a másik három főtartói hosszan megvannak (?).

A gépből mindenkit kimentettek, de a hajózó szerelő olyan súlyosan megégett hogy hamarosan meghalt.

A többiek is súlyos, csonkolásos égési sebeket szenvedtek.

A gép teljesen kiégett.

Elgondolkodtató, hogy a gép éppen azért szállt fel, hogy az egyik rotorlapát hibája miatt javításra elrepüljön Kecskemétről Budaörsre...
A lezuhant 28-as gép helyett a szovjetek adtak egy másikat, de ezzel a magyarok többet nem repültek. Oldalszámot sem festettek fel rá.

1961.-ben átadták  Lengyelországnak, akik új típusú rotorlapátokkal látták el, és csak azután repültek el vele. 

Groszi:

 

"Két kép a 27-es oldalszámú Mi-4-esről.

Sajnos a kép készítésének időpontja és körülményei
ismeretlenek."