REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Ma már archív: a 301-es Li-2 összeszerelése a Múzeumban

2006. novembere: az éjszakai utazás után megérkezett a 301-es Li-2 Budaörsről, ahol a Goldtimer alapítvány szakemberei igyekeztek eltüntetni róla a szolgálatban majd a Pécsi vidámparkban töltött sok évtized emlékeit. A gép polgári lajstromban való használata során a HA-LIS jelzést viselte.

Itt éppen a trélerről emelik le.

Alkalom adódik a szép forma szokatlan szögből valómegörökítésére.

A törzs megemelt állapotában kell a futókat kinyitni...

...ami egy kis összmunkát igényel.

A törzs saját futóin áll.

Nézzünk néhány részletet:

nem, ezek nem a szárnyak, bár egy kisebb gépnek éppen megfelelnének. Ezek csak a csűrők...

Nemrégen volt alkalmam a HA-LIX-szel repülni (ajánlom mindenkinek, megéri !) és repülés közben azt láttam, hogy ezek az óriási csűrőlapok egy-egy forduló során épp hogy megmozdulnak.

A szárny sajátos szerkezetű, a főtartók nem csatlakoznak a rögzítési ponthoz, ezt a terhet a csatlakozó felület mentén körben elhelyezett több száz kis csavar viseli.

A belépő él forró levegős jégtelenítésű. Hosszan nézegettem és arra a következtetésre jutottam, hogy a kipufogógázzal melegített levegőt használták erre a célra. 

Két főtartó közötti terület, jól látszanak (vakus felvétel) a bordákon könnyítésként vágott kör alakú lyukak.

A szárnyfelület belső peremén körben érdekes alakú erősítések futnak.

Ezekre gondolok. Szinte sugallják, hogy ide ellendarabok csatlakoznak. De nem így van: nézd meg a centroplán ide csatlakozó felületét, ott ide illeszkedő kiálló részeket nem találsz  !

A szárny kilépő él

 "metszete".

Ilyen fotót egyhamar nem készítesz a faroktérről !

még nincs felszerelve a vízszintes és a függőleges vezérsík.

Itt elöl a farokkerék önbeálló villájának tengelye, hátrább a vezérsíkok belépő éleit jégtelenítő benzinkályha.

A kályhát megnézzük közelebbről is.

A farokkerék bekötése és a farokkúp alsó része.

A bal motor tűzfala. Bal (a gép szerint) oldalt alul megy el a kipufogó cső vastag ága és agy vékonyabb ág. Lejjeb meglátjuk, hová.

A (sárga) hengeres üzemanyag-szűrő, mellette himbák serege a motor vezérléséhez.

A bal futómű-akna törzs felé eső oldalán üzemanyag- tűzoltó és más csővezetékek. A motorhoz menő vezérlő sodronyok nincsenek felszerelve.

A bal futóakna kifelé néző oldala. Alul a vastag kipufogócső, feljebb egy vékonyabb, ami egyrészt a vastag kipufogó felé, másrészt valahová másfelé ágazik el. Lehet hogy a szárny belépőél jégtelenítéséhez visz forró levegőt, mármint amit a kipufogógáz melegített fel?

Idáig jutott a munka 2006. novemberében.

2007. márciusában vagyunk, kellemesebb a idő, folytatódik a munka. Az ígéret szerint a Múzeum április1.-i nyitására készen lesz (úgy is lett).

A szárnyak felszerelése talán a legnagyobb munka, ez van most soron.

Ezt az úriembert néhány képen már láttuk: ő Révy László, neves veterán repülőgép építő és repülő, sőt, légcsavar-készítő.

A munka lendületesen, mintegy és rajtaütésszerűen  kezdetét veszi...

Azért végül "darukötél-végre" kerül a szárny, a helyére illeszteni viszont nem könnyű.

Majdnem jó...

...még egy kicsit...

...most be a csavarokkal !

Balra már tud fordulni.

A bal szárny is felkerül a helyére.

Ennyi csavarra futotta a lelkesedésből. Ne felejtsük el, hogy az összes csavarra csak repülés közben van szükség, álló helyzetben ennyi is bőven elég.

Ami hiányzik: a csavarokat takaró profil.

 

 

 

A légcsavar tolla árulkodik: ez a kép kicsit később készült!

A motorok felhelyezése következik.

Targoncával viszik a daruhoz.

A jobb motor a helyén, érdemes szemügyre venni így, burkolat nélkül.

Mindkét motor a helyére került.

A motorburkolatokat is felszerelik.

Még egy kis simogatás és jöhetnek a látogatók !

 

 

 

 

A kész gépről készült képeket a "REPÜLŐGÉPEK / LI-2" alatt láthatod.