REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

(Jó)Néhány kép a LI-2-ről

 

A HA-LIP szétszerelése a Kiliánon.

A gép ezután a szandai sportrepülőtérre majd jelenlegi helyére, a Bócsa melletti benzinkúthoz került.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nevek, amelyeket jelenleg ismerünk, balról jobbra haladva:

Kavas László, Titkos Gábor, Hrabovszki András, Vizkeleti János, Mészáros Károly, Svehlik János, Monos János, Földvári Zoltán, Balogh Károly, Tóth József, Kiss János, Kiss Kálmán
 

 

Az oldalszám nem látszik jól, de nem lehet a Múzeum egykori 209-ese, mert ötössel kezdődik.

 

"Ha jól megnézem lehet 306
is !       Zsaludek Endre
"

 

Már a Múzeumban, a '70-es évek elején.
Az ősmúzeumban, még a laktanyán belül.
"Fedő" és társai nagy fába vágták a fejszéjüket Budaörsön.
Valódi csoda történt: a HA-LIX elkészült, berepülték és bizonyára Te is láttad már repülni.
A szolnoki betonon.
2003.-ban a tököli repülőnapon.
 

Újra lesz Li-2 a Múzeumban !

A HA-LIX-et a Múzeum azzal a feltétellel bocsátotta "Fedő"-ék rendelkezésére, ha helyette adnak egy kiállítható állapotú másikat. Ezt kezdték meg Szolnokra szállítani: ez itt a bal (vagy a jobb) motor...

...ez pedig a jobb (vagy a bal).
A motorburkoló- és egyéb lemezek
A vízszintes és a függőleges vezérsík.

A "Schwarzsuppe" még hátra van: a centroplán és a szárnyak Budaörsről Szolnokra szállítása tetemes költséget emészt fel, és ilyesmire bizony nehezen áldoznak manapság.

 

 

"Van itt egy felvétel a HA-LIX-ről még a MASZOVLET-es időkből."   (GA)

Simon László archív, küldte: Groszi

"Talán régi Maléves idõket akartál írni!  A LIX 1957.-ben került át a polgári életbe a MASZOVLET meg 1954. õszén vált Malév-vé.

Zsaludek Endre"

"Két érdekes kép, ami már a múzeumban készült a 209-es Li-2-esről, csak egy kicsit másképp.
Annak az apropójából néz így ki a gép, mivel egy filmforgatás kapcsán egy Savoya Marcetti SM-75-ös
repülőt alakított, a Vádindítvány című filmben.
Ez a film, az 1941.április 12.-én a Veszprém-Jutasi repülőtéren bekövetkezett ejtőernyős tragédiát dolgozta fel. Itt ugyanis egy SM-75-ös gép a felszállást követően visszazuhant a repülőtérre, ahol elégett és megsemmisült. Magába zárva a benne ülő ejtőernyősöket is, akik ott lelték szörnyű halálukat. Páran élték csak túl a katasztrófát. Sajnos a parancsnokuk, vitéz Bertalan Árpád is a hősi halottak között volt.
Szóval erre az alkalomra építették át a 209-es (előbb és később HA-LIX!) Li-2-est.
Az már egy másik kérdés, hogy tévesen festették fel rá az E-104-es oldalszámot, mert a katasztrófát valójában az E-101-esSM-75-ös gép szenvedte el. "

Simon László archív, küldte: Groszi

A Vádindítvány című könyv a kedvenceim közé tartozik, csakúgy mint Bárczy János másik izgalmas, önéletrajzi kötete, a Zuhanóugrás, amely az általa ejtőernyősként átélt háborús élményeket írja meg.

A film már kevésbé tetszett, különösen a repülős felvételek voltak igénytelenek: az SM-75-ös kívül Li-2, belül An-2 volt, a Fieseler Storch-ot PZL 101 Gawron "alakította".

Egy, a forgatáson jelen lévő, akkor sorkatona barátom mesélte, hogy a Li-2 három "légcsavarját" villanymotor forgatta, és külön kiemelte, hogy a Bertalan Árpádot alakító Tordy Géza a szünetekben teljesen elmebeteg módon viselkedett. 

Azt is hallottam hogy a motorok "átalakítása" Kovács Bubu munkáját dicséri. (HS)

 

Innentől néhány képet Groszi barátunktól kaptunk:


 "...csak feltételezhető, hogy az egykori 203-as majd HA-LIY lajstromú gép lehet. Sajnos a felvételen nem látszik jól az utolsó betüjel.
Egyébként ez a felvétel a Simon arhívumból származik.
"

"Hát nem. Ez a HA-LIU ex 306.
Küldök két képet is hozzá amin jól látható a köríves
kerítés. Amikor kiállították már csak HA-LI betûket
festették fel, de a szárnyon az U betû nyomai
felfedezhetõek voltak.

Sajnos már az orr rész
kivételével az olvasztóban van.

Zsaludek Endre"

 

"Sziasztok!

Nézegettem a honlapon a LI-2-es néven futó képeket,és láttam azt a
gépet, aminek egy cápaszáj (legalábbis arra hasonlít) van az orrára festve. Sajnos pont ehhez a képhez nem volt kommentár fűzve, pedig nagyon érdekelne, hogy mikor volt kiállítva ott, ahol a kép készült, és hogy ez lenne a HA-LIU? Azért érdekel annyira ez a gép, mert nagyon sokat jártam a Budaörsi reptérre, és sokszor láttam ott ezt a gépet darabjaiban és nem tudom, hogy onnan került el kiállítási helyére, vagy a kiállítási helyről került Budaörsre. Azért nem tudom most megnézni, hogy ott van-e, mert nem élek Magyarországon egy ideje. Amikor utoljára láttam az 2004. körül volt.
Nagyon örülnék, ha tudnátok válaszolni.
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Glacz Anita"

 

"Kedves Anita,

Természetesen a HA-LIU-ról van szó, bár nem könnyű felismerni a két egymás alatt lévő képen ugyanazt a repülőgépet.
A kérdéseddel kapcsolatban Zsaludek Endre fog Neked hamarosan válaszolni, azt
ígérte képeket is küld a gépről.

Egyébként a honlapon a
REPÜLŐGÉPEK / PZL-104 menüpont alatt a Budaörsön készült Wilga képek némelyikén a háttérben ott hasal szegény, igen gyalázatos állapotban.
(Nem Endre, hanem a repülőgép !)

Üdvözlettel:
Hajnal Sándor"

 

"Nagyon szívesen válaszolok Anita kérdéseire !

Röviden:
A 184 39306-os gyártási számú Li-2T 1951. -ben került ki a taskenti gyárból. A légierõ használta 1957-ig
amikor a Malévhez került. 1964.-ben néhány társával együtt visszadták a seregnek, de ott már nem kellett
és Szentendrére vontatták. Kertész Gyula bátyánk mesélt róla, hogy beszorultak vele az Aquincumi-híd
alá. Szentendrének nem kellett, és később Szegedre vitték.
A vidámparkban lett kiállítva, és a '90.-es évek közepén festették e lehetetlen mintára. 1999.-ben
hajléktalanok is laktak benne akik sikeresen kigyújtották. 2001.-ben a vidámparknak már nem kellett, össze akarták vágni, ekkor a Gold Timer alapítvány átvitette a szegedi reptérre, majd fel Budaörsre. Itt álldogált jobb sorsára vágyva évekig. Sajnos a tûz miatt a sárkányszerkezete annyira
megrongálódott, hogy javítására már nem volt lehetõség.
2006 decemberében szétvágták, csak az orr rész maradt meg. Ezt a Gold Timer alapítvány szeretné rendbe hozni és Budaörsön kiállítani.

Üdv. Endre"


 

"Az egykoron volt 504-es oldalszámú azt megelőzően pedig HA-LIP lajstromjelű
gép, amelyről Bócsán készítettem felvételeket.
A mai napig ebben az állapotában látható. Sajnos a belseje már egy kicsit odavan.   Groszi"
 
 
Szintén a HA-LIP, belülről. Groszi szomorít minket ezekkel a képekkel.
 
 
"A most következő képeket, Budaőrsön készítettem a HA-LIS lajstromjelű, majd
később az ebből készült 301-es oldalszámú, a múzeumban kiállítandó Li-2-esről.
"

 

Innen követhetjük a Ha-LIS útját Budaőrsről (ahová a Pécsi vidámparkban eltöltött évtizedek után hozták) a szolnoki Múzeumig.

 
 
 
 
 
"Amikor megkértek, hogy
szerkesszem meg a feliratot meg a csillagot akkor még
arról volt szó, hogy a 209-t kell utánozni. Így
került fel a kisebb csillag a vezérsík elsõ harmadára
és az egyik szárnyra. Ez a jelzés soha nem volt így a
301-en...


 
...Jött a másik döntés, hogy a 301-et csináljam. Ekkor
lefestettük a csillagot és az eredeti helyre és
méretben került felfestésre. A gyári szám típusát és a
szárny csillagát is kicsit változtatni kellett volna,
de arra már nem jutott lehetõség. Tehát ha valaki a
festék alatt korábbi csillag nyomát véli felfedezni,
az ennek az oka, és a szárnyon lévõ nagyobb csillag a helyes.

Zsaludek Endre"

Kaptunk néhány képet, amelyeket a Li-2 szállításakor készítettek. Hogy ki ? Na most sül ki a szemem: a képeket letöltöttem, az e- mailt kitöröltem, hogy ne foglaljon a fiókban olyan sok helyet. Na abban voltak a kép készítőjének és beküldőjének a nevei...

 

Kérlek, ne haragudj, tedd meg hogy elküldöd a neveteket, hogy ide írhassam !

 

 
 
 
A végére én is idecsempészekek két képet:

itt emelik le a LI-2 törzsét a trélerről.

A s..ged a levegőbe az orrod a humuszba ! - így oktatta hajdanvolt drága jó testnevelő tanárom, Bíber Pali bácsi (nyugodjon békében!) a fejenállást.

 Ezzel kísérletezik a Teve is.

Leltár 2007. áprilisában:

Zsaludek Endre barátunk tíz napon belül mind az öt fellehető Li-2-t lefényképezte és elküldte nekünk íme:

HA-LIX 2007. április 19.  Budaörs

2007. április 8. Szolnok.

A képen jeles személyiségek szemlélik a frissen elkészült 301 (HA-LIS)-t.

Baloldalt mindjárt én magam, háttal Zsaludek Endre, jobb szélen Nagy András a Múzeum jelenlegi, közöttük a 40 évvel későbbi gyűjteményvezetője, Csabi.

Ha-LIQ

2007. április 9. Ferihegy.

504 (HA-LIP)

2007.április 8.

Bócsa

Ez pedig szegény Ha-LIU maradványa, 2007. április 19. Budaörs.

Ha sikerül kiállítható állapotba hozzák a pilótafülkét. Sok szerencsét (és támogatót) hozzá !

 

Zsaludek Endre mellékelt pár fotót a Budaörsön lévő HA-LIU Li-2T típusú repülőgép megmaradt orr-részéről. A Ferihegy Repülőgép Emlékparkban tevékenykedő Hungarian Ilyushin Il-14 HA-MAL Restoration Team a HA-LIX újrarepülésének (2001. szeptember 21.) 10.-k évfordulójának tiszteletére hozta a képeken látható formába.