 |
2008. június:
az 505-ös Ka-26 helikoptert
Kecskemétre szállítják, ahol a Légijármű Javító Üzemben
újrafestik és más, esztétikai felújítási munkákat végeznek
rajta. A Kecskeméti repülőnapon, ami egyben a Magyar Légierő
jeles évfordulójának ünnepe is lesz, sok más gép mellett
kiállításra kerül.
A szállításhoz - a magassága miatt
- le kell szerelni a teljes főreduktort.
A munka a forgószárny-lapátok
leszerelésével kezdődik. Ottjártamkor ennyit tudtam a
munkálatokból megörökíteni. |
 |
A lapátokat két csapszeg rögzíti az
agyhoz. Ezeket kiütve - a lapátot addig egyensúlyi
helyzetben kell tartani - a kötés felszabadul, a lapát
leemelhető. |
 |
A lapát leemelése. |
 |
A lapát sok kompozit-anyagot
tartalmaz, a súlyát két ember biztonsággal elbírja. |
 |
A lapátokat tárolófésűre helyezik. |
 |
Kérem a következőt !
Nem az állványt viszik odébb, hanem
Mohamed megy a hegyhez: a következő lapátot egyszerűen
odafordítják az állványhoz, "kéz alá". |
 |
A felső lapátokat az alsók után
veszik le, így azok nincsenek útban a művelet során. |
 |
A csapszeg kiszerelése. |
 |
A lapát leemelése. |
 |
Mehet a fésűre! |
 |
A tároló fésűn három alsó és egy
felső lapát. Jól látszik, hogy az alsó és felső lapátok nem
egyformák. |
 |
A történet folytatását Lente Zoltán
szds. képein kísérhetjük figyelemmel.
A trélerre való helyezéshez a
Kamovot roppant szűk helyen (pl. az Il-18 szárnyvége a Mi-4
és a Mi-8 rotorlapátjai között) kellett megfelelő méretű
nyílt terepre vontatni. |
 |
El kell hogy férjen ! |
 |
A gép sok év után újra a levegőben
! |
 |
Csak elsőre különös, hogy a
rotortengelynél fogva a gép emelhető. Normális rehelési
állpot, hisze repüléskor is így van !
Igaz, akkor a felső tengelyre
csak a gép súlyának csak a fele terhelődik, de ez a
gép itt üres és nem is manőverezik, tehát dinamikus terhelés
sincs. Tehát: a felső tengely is vígan elbírja a teljes
gépet. |
 |
Na ezt mondd meg micsoda... |
 |
Landolás a platón. |
 |
A reduktorral együtt a gép túl
magas a szállításhoz, tehát a teljes reduktort le kell
szerelni. |
 |
A reduktor külön, a platóra
fektetve utazik. |
 |
Kész, irány a kecskeméti
Légijármű Javító Üzem !
Zolinak köszönet a remek
képekért ! |
 |
2008. december 4.
A repülőnapi kiállításra felújított
gép visszaérkezik Kecskemétről a Múzeumba.
A teljes külső festés mellett az
üléseket is újrakárpitozták, a kabinbelsőt szépen
kitakarították.
Az utazáshoz és rakodáshoz ideális
időjárás társult: szemerkélő eső és utálatos hideg szél. |
 |
A helikopter - hogy beleférjen a
közúti szállításhoz megengedett űrszelvénybe - leszerelt
lapátokkal és főreduktorral utazott, ezek a részek
elfértek a platón.
|
 |
Először a rortorlapátokat pakolják
le. |
 |
A géptörzset darukötélre veszik... |
 |
...és már emelheti is a daru. A
törzset közben kézzel igazgatják a szűk helyen. |
 |
Amíg a daru átfordult a másik
oldalra, én is átértem (ne mondjam, hogy nézett ki a cipőm a
vizes fűtől...). |
 |
A kerekek alá műanyag talpak
kerülnek, hogy ne süppedjenek bele a talajba. |
 |
A főreduktort leemeli a daru a
platóról. |
 |
Amíg utazik, vegyük szemügyre!
A gépre felszerelve nem
látszik a tulajdonképpeni áttételház, amelybe két oldalról a
motorok kardántengelyei csatlakoznak.
Alul a fémházat - és benne az olajat -
bordák hűtik. |
 |
A reduktort egyenesen a helyére
tette a daru. |
 |
Némi igazgatás és természetesen a
rögzítés után... |
 |
...már csak a kabintetőn helyet
foglaló berendezések (főleg a kormányrudak és azok
hidraulikus szervói) takarólemezét kell feltenni. |
 |
Ő most egy ideig itt marad. A talaj
erősen felázott, a gépet addig nem lehet a helyére vontatni,
amíg fel nem szárad. Persze egy többnapos fagy is segíthet a
bajon.
A vontatás meglehetősen zegzugos
helyeken történik (lásd feljebb), így a rotorlapátokat csak
akkor lehet felszerelni, ha a gép már a kiállítási helyén
áll.
|
 |
2008. december közepe
Két egymást követő fagyos reggel
után - bízva a felázott talaj megszilárdulásában - a Múzeum
dolgozói helyére vontatták a Ka-26-ost.
Ezúttal a Múzeum mindenes
kistraktorának vontatókötelére vették.
Fotó: Lente Zoltán
|
 |
Határeset... Fagy ide vagy oda, a
bal főfutó jócskán besüllyed a talajba. A többi kerék
szerencsére felfér a járda betonjára.
Fotó: Lente Zoltán
|
 |
A helyén van! Fejes Misi mesélte,
hogy szerencsére elsőre a helyére sikerült manőverezni,
különben a lassan kiengedő talaj feladta volna a leckét.
Fotó: Lente Zoltán
|
 |
A lapátok felhelyezése következik.
A felső rotor bekötései jó magasan
vannak...
Fotó: Lente Zoltán
|
 |
...ráadásul a második csapszeget
csak a lapát vízszinteshez közeli helyzetében lehet
behelyezni. Elkel a magas létra és a hosszú kéz.
Fontos: a Ka-26-osok korabeli
festésének jellegzetessége volt, hogy a forgószárny alsó
felülete szürke, felső felülete fehér volt. A korábbi
felújításkor ez "elfelejtődött", de most sikerült a hiányt
pótolni !
Fotó: Lente Zoltán
|
 |
Kész!
Áprilisban jöhetnek a látogatók !
Fotó: Lente Zoltán |