REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Egy repülőgép, amelynek írmagja sem maradt Magyarországon.

A Jak-9P Vércséről fotók sem nagyon maradtak. Itt is csak olyat láthatsz, ahol a gép egyes részletei ismerhetők fel.

A típus szolgálati idejéhez egy tragikus koncepciós per is kapcsolódik.

 

 

 

A háború után az új légierő igénybe vette a háborúban (a szovjetek ellen is) hősiesen harcolt magyar katonai pilótákat és műszakiakat.   Ők boldogok voltak, hogy életük a háború után újra sínre került, és tehetik azt amit a legjobban szerettek: repülhettek, szolgálhatták hazájukat.

Amikorra azonban segítségükkel kinevelték az új, "politikailag megbízható" generációt, gyalázatosan leszámoltak velük: koholt vádak alapján halálos ítéletek és sokéves börtönbüntetések vártak rájuk.

 

Egyiküket, Dinka Tibor bácsit személyesen is ismertem. Őt, az egykori Puma vadászrepülőt fegyverzeti szolgálatvezetőként érte a "tisztogatás". Többéves börtönbüntetése után egy ideig a Szolnoki Cukorgyárban dolgozott, Apámnak kollégája volt. Utána mezőgazdasági repülő lett belőle főleg Gawronon repült. Felesége feltűnően szép asszony volt, a Cukorgyár könyvelésén dolgozott, az egyik első emeleti irodában. Ha Tibor bácsi a környéken dolgozott, nem mulasztotta el hogy benézzen hozzá, természetesen az ablakon át, a pilótaülésből. Mi gyerekek  sokszor láttuk, de mindig borzasztóan élveztük ezt a mutatványt !

Na, ez a kép is egy érdekességről tanúskodik. Ez egy Jak-9 vadászrepülőgép polgári, HA-VEA lajstromjellel. Nem az akkori újgazdagok (1950-es évek...) passziójáról van szó: történt ugyanis, hogy amikor a MiG-15-ösök átvették a szerepüket, a Jak-9-eseket kivonták a hadrendből és átadták az MHS (Magyar Honvédelmi Sportszövetség) részére, ahol sport (mű-) repülésre használták. Ezek voltak eddig - és feltehetően jó ideig lesznek is - a legnagyobb teljesítményű repülőgépek, amelyeket valaha sportcélokra használtak Magyarországon.

Gondolhatjuk, milyen gazdaságos volt az üzemeltetésük... 

2006. december

Nagyon megörültem, mikor Groszitól Jak-9-es fotókat kaptunk: bizony, ritkaság számba mennek!

Egy katona pózol az 5-ös számú Jak-9P-n.

Az oldalszám alapján ugyanaz a gép, de kevésbé elegáns pozitúrában. A gép orrától a farkáig, valamint a földön látható nyomok alapján látványos esemény szenvedő alanya lehetett. Szerencsére a fülke épnek tűnik.

 

Groszi:

(a) "kép hátulján
szöveg is található, de sajnos nehezen olvasható állapotban. Ami biztosan kivehető,
az egy dátum, 1956.10.03.
"

 

Győri János:

"...a gép nem Jak-9-es, hanem Jak-11-es. 1956. okt. 02.-án Rákóczifalva térségében futó nélkül kényszerleszállt és a gép egyik utasa, Gyarmati Sándor hadnagy életét vesztette."
 

A fülke nagyon egyszemélyesnek tűnik és csillag felett lévő fedél is a Jak-9 mellett szól, a vízszintes kormányfelület végének formája viszont a Jak-11 mellett. Segítsetek igazságot tenni! (HS)
 

Winnetou-nak elmegy, de

Jak-9P légcsavarnak kevés a két toll...