REPÜLŐMÚZEUM SZOLNOK
Egy repülőgép,
amelynek írmagja sem maradt Magyarországon.
|
A Jak-9P Vércséről fotók sem nagyon maradtak. Itt is csak
olyat láthatsz, ahol a gép egyes részletei ismerhetők
fel.
A típus szolgálati idejéhez egy
tragikus koncepciós per is kapcsolódik.
|
A háború után az új légierő igénybe vette a háborúban (a
szovjetek ellen is) hősiesen harcolt magyar katonai
pilótákat és műszakiakat.
Ők boldogok voltak, hogy életük a háború után újra sínre
került, és tehetik azt amit a legjobban szerettek:
repülhettek, szolgálhatták hazájukat.
Amikorra azonban segítségükkel kinevelték az
új, "politikailag megbízható" generációt, gyalázatosan
leszámoltak velük: koholt vádak alapján halálos ítéletek és
sokéves börtönbüntetések vártak rájuk.
Egyiküket, Dinka Tibor bácsit
személyesen is ismertem. Őt, az egykori Puma vadászrepülőt
fegyverzeti szolgálatvezetőként érte a "tisztogatás".
Többéves börtönbüntetése után egy ideig a Szolnoki
Cukorgyárban dolgozott, Apámnak kollégája volt. Utána
mezőgazdasági repülő lett belőle főleg Gawronon repült.
Felesége feltűnően szép asszony volt, a Cukorgyár
könyvelésén dolgozott, az egyik első emeleti irodában. Ha Tibor
bácsi a környéken dolgozott, nem mulasztotta el hogy
benézzen hozzá, természetesen az ablakon át, a
pilótaülésből. Mi gyerekek sokszor láttuk, de mindig
borzasztóan élveztük ezt a mutatványt ! |
|
Na, ez a kép is egy érdekességről
tanúskodik. Ez egy Jak-9 vadászrepülőgép polgári, HA-VEA
lajstromjellel. Nem az akkori újgazdagok (1950-es évek...)
passziójáról van szó: történt ugyanis, hogy amikor a
MiG-15-ösök átvették a szerepüket, a Jak-9-eseket kivonták a
hadrendből és átadták az MHS (Magyar Honvédelmi
Sportszövetség) részére, ahol sport (mű-) repülésre
használták. Ezek voltak eddig - és feltehetően jó ideig
lesznek is - a legnagyobb teljesítményű repülőgépek,
amelyeket valaha sportcélokra használtak Magyarországon.
Gondolhatjuk, milyen gazdaságos
volt az üzemeltetésük...
|
|
2006. december
Nagyon megörültem, mikor Groszitól
Jak-9-es fotókat kaptunk: bizony, ritkaság számba mennek!
Egy katona pózol az 5-ös számú
Jak-9P-n. |
|
Az oldalszám alapján ugyanaz a gép,
de kevésbé elegáns pozitúrában. A gép orrától a farkáig,
valamint a földön látható nyomok alapján látványos esemény
szenvedő alanya lehetett. Szerencsére a fülke épnek tűnik.
Groszi:
(a) "kép hátulján
szöveg is található, de sajnos nehezen olvasható állapotban.
Ami biztosan kivehető,
az egy dátum, 1956.10.03."
Győri János:
"...a gép nem Jak-9-es, hanem
Jak-11-es. 1956. okt. 02.-án Rákóczifalva térségében futó
nélkül kényszerleszállt és a gép egyik utasa, Gyarmati
Sándor hadnagy életét vesztette."
A
fülke nagyon egyszemélyesnek tűnik és csillag felett lévő
fedél is a Jak-9 mellett szól, a vízszintes kormányfelület
végének formája viszont a Jak-11 mellett. Segítsetek
igazságot tenni! (HS)
|
|
Winnetou-nak elmegy, de
Jak-9P légcsavarnak kevés a két
toll... |
|