|
A Jak-11 szétszerelése és az új,
francia tulajdonoshoz való szállítása augusztus hónapban
történt, igaz, még 2006.-ban, úgyhogy egyből az "Archív"
rovatot gazdagítjuk. |
|
Szárnyak le. |
|
A törzs bal oldala, sok borítólemez
leszerelve (örömünkre). |
|
A motor és a fülke között jelentős
méretű tér van. Láttam, hogy az amerikai "Reno" repülő
gyorsasági versenyeken több Jak-11 is szerepel, persze "remotorizálva".
Az egyikbe egy szörnyű nahy
R-2800-as kétkoszorús csillagmotort paszíroztak be. |
|
A motor és a fülke közötti felső
borítólemezen nézünk be: középen a levegőakna (nincs
porlasztó, az AS-21-es motor közvetlen befecshendezéses). Rá
van szerelve a fojtószelep rudazata, ami jó bonyolult, mire
a pilóták bal kezéhez vezeti az "ingert". |
|
A gép jobb "tokája". A motor
jobbra, a fülke balra esik. |
|
A légcsavar-agy leszerelt kúppal. |
|
A bal "toka". |
|
A kép közepén a kis dugattyús
kompresszor. A motor
indítása sűrített levegővel történt, nem úgy mint a nagy
tesóé, az AS-82-é, amelyet elektromos (vagy kézi)
inercia-indítóval láttak el. |
|
A teljes törzs jobbról nézve. |
|
A farokrész, még felszerelt
szárnyakkal. |
|
A függőleges vezérsík elemei. A
bonyolult alakú, jobboldali takarólemez egy darabból
készült, nem valószínű hogy egyszerűen. |
|
A bal szárny, méretes főtartóval,
hátul segédtartóval. |
|
A segédtartó mögött a féklap és a
csűrő rudazata, előtte a szárnytartályból jövő
üzemanyag-vezeték. |
|
A fülke alatt van a féklapok
rudazatának csapágya. |
|
Ez a jobb szárny főtartója,
láthatod, hogy a szárnyak egymáshoz is csatlakoztak, nemcsak
a törzshöz. |
|
A fülketető, szerény előre látás
mellett. A felső javítás már bizonyára a Múzeumban történt,
nem a gép aktív korában. |
|
A növendék műszerfala. Csaknem
minden felirat magyar nyelvű, így a műszerek számunkra is
könnyen azonosíthatók.
Itt sajnos a felbontás nem elég
hozzá. |
|
A célzóberendezés helye, mellette
ismeretlen célú tekertyű. |
|
A növendék jobb kezénél a fekete
kerék a hűtőzsalut állítja, a sárga húzófogantyú az
indítószivattyút aktiválja. |
|
A növendék bal kezénél, elölről
hátra haladva:
vészleállító, üzemanyag-elzáró,
gázkar, légcsavar állásszög, fékszárny.
A fekete kerék valószínűleg a
magassági trimm. |
|
A műszerfal bal oldala... |
|
...ez pedig a jobb. |
|
Alattunk a növendék ülése |
|
Ha már ide felkapaszkodtunk,
nézzünk hátra: mindkét ülés látszik. |
|
Leghátul az antenna rúdja, mellette
a rádió, illetve annak egy egysége. |
|
Nagyon örültem, hogy ezt a
takarólemezt leszerelték,... |
|
...mert így szokatlan irányból
tudtam az oktató fülkéjébe bújni. |
|
Az oktató műszerfala jóval kevesebb
műszert tartalmaz. |
|
Az oktató oldalkormánya. |
|
Feltehetően a jelzőrakéták tartója. |
|
Az oktató ülése mögött van egy tér,
vagy rádiónak, vagy csomagoknak. |
|
A kamionra rakodás kezdete: a
géptörzs emelése. |
|
Át a kocsi oldalán. |
|
Ügyesen igazítva. |
|
A helyén van ! |
|
A farokkerék gumija valamit titkol:
aligha volt ez az eredeti! |
|
A vízszintes vezérsík egy darabban
kerül a kocsira. |
|
A bal szárny emelése. |
|
A jobb szárny emelése. |
|
Jöhet az aprólék ! |
|
Utoljára láttuk a Jak-11-et.
A francia tulajdonos terve az hogy
felújítja, repülőképessé teszi, mégpedig az eredeti magyar
festéssel.
Kíváncsian várjuk ! |
|
Az ilyesféle munkához sokféle
adottság szükséges. Lássunk néhányat:
térlátás és geometriai érzék. |
|
Irányítóképesség. |
|
Precizitás
(de a végtelenségig). |
|
Figyelem-megosztó képesség. |