REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Ma már archív: a Jak-11 szétszerelése és elszállítása

A Jak-11 szétszerelése és az új, francia tulajdonoshoz való szállítása augusztus hónapban történt, igaz, még 2006.-ban, úgyhogy egyből az "Archív" rovatot gazdagítjuk.

Szárnyak le.

A törzs bal oldala, sok borítólemez leszerelve (örömünkre).

A motor és a fülke között jelentős méretű tér van. Láttam, hogy az amerikai "Reno" repülő gyorsasági versenyeken több Jak-11 is szerepel, persze "remotorizálva".

Az egyikbe egy szörnyű nahy R-2800-as kétkoszorús csillagmotort paszíroztak be.

A motor és a fülke közötti felső borítólemezen nézünk be: középen a levegőakna (nincs porlasztó, az AS-21-es motor közvetlen befecshendezéses). Rá van szerelve a fojtószelep rudazata, ami jó bonyolult, mire a pilóták bal kezéhez vezeti az "ingert".

A gép jobb "tokája". A motor jobbra, a fülke balra esik.

A légcsavar-agy leszerelt kúppal.

A bal "toka".

A kép közepén a kis dugattyús kompresszor.

A motor indítása sűrített levegővel történt, nem úgy mint a nagy tesóé, az AS-82-é, amelyet elektromos (vagy kézi) inercia-indítóval láttak el.

A teljes törzs jobbról nézve.

A farokrész, még felszerelt szárnyakkal.

A függőleges vezérsík elemei. A bonyolult alakú, jobboldali takarólemez egy darabból készült, nem valószínű hogy egyszerűen.

A bal szárny, méretes főtartóval, hátul segédtartóval.

A segédtartó mögött a féklap és a csűrő rudazata, előtte a szárnytartályból jövő üzemanyag-vezeték.

A fülke alatt van a féklapok rudazatának csapágya.

Ez a jobb szárny főtartója, láthatod, hogy a szárnyak egymáshoz is csatlakoztak, nemcsak a törzshöz.

A fülketető, szerény előre látás mellett. A felső javítás már bizonyára a Múzeumban történt, nem a gép aktív korában.

A növendék műszerfala. Csaknem minden felirat magyar nyelvű, így a műszerek számunkra is könnyen azonosíthatók.

 

Itt sajnos a felbontás nem elég hozzá.

A célzóberendezés helye, mellette ismeretlen célú tekertyű.

A növendék jobb kezénél a fekete kerék a hűtőzsalut állítja, a sárga húzófogantyú az indítószivattyút aktiválja.

A növendék bal kezénél, elölről hátra haladva:

vészleállító, üzemanyag-elzáró, gázkar, légcsavar állásszög, fékszárny.

A fekete kerék valószínűleg a magassági trimm.

A műszerfal bal oldala...

...ez pedig a jobb.

Alattunk a növendék ülése

Ha már ide felkapaszkodtunk, nézzünk hátra: mindkét ülés látszik.

Leghátul az antenna rúdja, mellette a rádió, illetve annak egy egysége.

Nagyon örültem, hogy ezt a takarólemezt leszerelték,...

...mert így szokatlan irányból tudtam az oktató fülkéjébe bújni.

Az oktató műszerfala jóval kevesebb műszert tartalmaz.

Az oktató oldalkormánya.

Feltehetően a jelzőrakéták tartója.

Az oktató ülése mögött van egy tér, vagy rádiónak, vagy csomagoknak.

A kamionra rakodás kezdete: a géptörzs emelése.

Át a kocsi oldalán.

Ügyesen igazítva.

A helyén van !

A farokkerék gumija valamit titkol: aligha volt ez az eredeti!

A vízszintes vezérsík egy darabban kerül a kocsira.

A bal szárny emelése.

A jobb szárny emelése.

Jöhet az aprólék !

Utoljára láttuk a Jak-11-et.

 

A francia tulajdonos terve az hogy felújítja, repülőképessé teszi, mégpedig az eredeti magyar festéssel.

Kíváncsian várjuk !

Az ilyesféle munkához sokféle adottság szükséges. Lássunk néhányat:

 

térlátás és geometriai érzék.

Irányítóképesség.

Precizitás

(de a végtelenségig).

Figyelem-megosztó képesség.