REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Egy repülőgép, amelynek írmagja sem maradt Magyarországon.

IL-10 Párduc, a Magyar Néphadsereg csatarepülőgépe.

 

 

 

 

 

A 0-ás oldalszám valami különlegeset sejtet, sajnos közelebbit nem tudok.

És Te ?

Motál Sándor: Apám ezen a típuson 
repült (Tapolcán), emlékei szerint 
a "0" a hadosztály-parancsnoki gép
jelzése volt. 

***

Ez a gép egy filmhíradó-felvétel tanúsága szerint 1956-ban részt vett a Dunaföldvárnál kialakult jégdugó bombázásában.

 

 

 

 

 

Üzemanyag-feltöltés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Impozáns méretei voltak !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ismeretlen katona pózol.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Járó motorral.

 

 

 

 

 

 

 

Üzemnap a repülőtéren.

Vajon hol ?

 

 

 

 

 

 

 

Sajnos az oldalszámok olvashatatlanok.

 

 

 

 

Vajon tudja még valaki

kik ők ?

 

 

 

Győri János:

 

"...bal oldalt Hacskó Károly hadnagy 23. csatarepülő ezred Tapolca mellette jobb oldalon a lövésze, személye ismeretlen."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szakszerű eligazítás:

arra van a fényképész cipője !

 

 

 

Győri János:

 

"IL-10-esben ül, Szabó Ferenc alhadnagy a gépen kívül magyaráz Póka Imre hadnagy. 59. Csatarepülő Ezred - Börgönd -"

 

 

 

 

 

A következő öt képet Dobos Zoltántól kaptuk. Meséljen róluk Ő:

"A scannelések eredeti fotókról készültek (ez látszik is
rajtuk…), melyek édesapám, Dobos Lajos tulajdonában vannak. Ő is repült annak idején Párducon, katonaemlékei közül kerültek elő e képek.
Hozzájárulásával küldöm őket. Mivel nem mostanában készültek, és apám is elmúlt már 74 éves, nem teljesen biztos a képeken szereplők nevében, de a mégis megnevezettekre valószínűleg jól emlékszik."

 

A képen szereplő pilóta neve ismeretlen.

Azaz egy ideje nem:

Kaló József: Egy régi fénykép
 

"Szűcs Ferenc hdgy. (majdnem biztos)"

"Kulcsár István hdgy. (majdnem biztos)"

"Felirat a fotó hátulján:

 <<Szfvár 1955. 6. 24. Németh
József hdgy>>."


 

"Felirat a fotó hátulján (kétszer aláhúzva (!):

<<Nem lehet kitenni, tapolcai kép>>"

"A <<bónusz">>képen egy UT-2 Galamb látható, a kiképzőkkel és a növendékekkel.
A fotó 1953-ban Tiszapüspöki repülőterén készült. A képen szereplők nevére
ugyanaz érvényes, egy kivételével (az a <<Fater>>, balról az első) mint fentebb: sok idő telt el azóta…

 

2007. január:

Groszi jóvoltából  ismét meríthettünk a Simon-archívumból.

 

"Simon úr archívumában szerepel két felvétel a 3-as oldalszámú Il-10-es gépről,
melyen éppen egy balul sikerült landolás eredményét láthatjuk."

 

 

Beledumálok: nem lehet hogy ez egy hasraszállás eredménye? Úgy látszik, hogy a farokfutó is bent van, azaz ki sem bocsátották?

 

Győri János:

"...a gép az 59. Csatarepülő Ezred - Börgönd - gépe volt. Pilótája eltévedt, üzemanyaga kifogyott és kiengedett futóval kényszerleszállt. Egy gödörben a futó kitört és a gép enyhén összetört . A pilóta homlokán kisebb sérülést szenvedett."

"Van még két fotó ugyanebből az archívumból, az egyik a 8-as...

 

...a másik pedig
a mostoha időjárási viszonyok között látható, 3db Il-10-est mutat be, ez utóbbi képen egyedül a G0-as oldalszám felismerhető."

Nézni is rossz ezt az időjárást...

Jól tudom, hogy a G0-ás oldalszám UIL-10-es kétkormányos oktatógépet takart?