|
IL-10 Párduc, a Magyar Néphadsereg csatarepülőgépe.
|
|
A 0-ás oldalszám valami
különlegeset sejtet, sajnos közelebbit nem tudok.
És Te ?
Motál Sándor: Apám ezen a típuson
repült (Tapolcán), emlékei szerint
a "0" a hadosztály-parancsnoki gép
***
Ez a gép egy
filmhíradó-felvétel tanúsága szerint 1956-ban részt vett a
Dunaföldvárnál kialakult jégdugó bombázásában.
|
|
Üzemanyag-feltöltés
|
|
Impozáns méretei voltak !
|
|
Ismeretlen katona pózol.
|
|
Járó motorral.
|
|
Üzemnap a repülőtéren.
Vajon hol ?
|
|
Sajnos az oldalszámok
olvashatatlanok.
|
|
Vajon tudja még valaki
kik ők ?
Győri János:
"...bal oldalt Hacskó Károly
hadnagy 23. csatarepülő ezred Tapolca mellette jobb oldalon
a lövésze, személye ismeretlen." |
|
Szakszerű eligazítás:
arra van a fényképész cipője !
Győri János:
"IL-10-esben ül, Szabó Ferenc
alhadnagy a gépen kívül magyaráz Póka Imre hadnagy. 59.
Csatarepülő Ezred - Börgönd -"
|
|
A
következő öt képet Dobos Zoltántól kaptuk. Meséljen róluk Ő:
"A scannelések
eredeti fotókról készültek (ez látszik is
rajtuk…), melyek édesapám, Dobos Lajos tulajdonában vannak.
Ő is repült
annak idején Párducon, katonaemlékei közül kerültek elő e
képek.
Hozzájárulásával küldöm őket. Mivel nem mostanában
készültek, és apám is elmúlt már 74 éves, nem teljesen
biztos a képeken szereplők nevében, de a
mégis megnevezettekre valószínűleg jól emlékszik."
A képen szereplő pilóta
neve ismeretlen.
Azaz egy ideje nem:
Kaló József: Egy régi
fénykép
|
|
"Szűcs Ferenc hdgy. (majdnem biztos)" |
|
"Kulcsár István hdgy. (majdnem biztos)" |
|
"Felirat
a fotó hátulján:
<<Szfvár
1955. 6. 24. Németh
József hdgy>>."
|
|
"Felirat a fotó hátulján (kétszer aláhúzva (!):
<<Nem lehet kitenni, tapolcai kép>>" |
|
"A <<bónusz">>képen egy UT-2 Galamb látható, a kiképzőkkel
és a növendékekkel.
A fotó 1953-ban Tiszapüspöki repülőterén készült. A képen
szereplők nevére
ugyanaz érvényes, egy kivételével (az a <<Fater>>,
balról az első) mint
fentebb: sok idő telt
el azóta… |
|
2007. január:
Groszi jóvoltából
ismét meríthettünk a Simon-archívumból.
"Simon
úr archívumában szerepel két felvétel a 3-as oldalszámú
Il-10-es gépről,
melyen éppen egy balul sikerült landolás eredményét
láthatjuk."
Beledumálok: nem lehet hogy ez egy
hasraszállás eredménye? Úgy látszik, hogy a farokfutó is
bent van, azaz ki sem bocsátották?
Győri János:
"...a gép az 59. Csatarepülő
Ezred - Börgönd - gépe volt. Pilótája eltévedt, üzemanyaga
kifogyott és kiengedett futóval kényszerleszállt. Egy
gödörben a futó kitört és a gép enyhén összetört . A pilóta
homlokán kisebb sérülést szenvedett." |
|
|
"Van még két fotó ugyanebből az
archívumból, az egyik a 8-as...
|
|
...a másik pedig
a mostoha időjárási viszonyok között látható, 3db Il-10-est
mutat be, ez utóbbi képen egyedül a G0-as oldalszám
felismerhető."Nézni
is rossz ezt az időjárást...
Jól tudom, hogy a G0-ás
oldalszám UIL-10-es kétkormányos oktatógépet takart? |