REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

A HA-UTI Szolnokon

 

 

Mikorra ez a képsorozat megjelenik, a HA-UTI balesetének első érzelmi hullámain túl vagyunk.

Az alábbi képsorozat mégis egy különösen groteszk érzést kelt bennem. Itt még boldogan latolgattuk, milyen lesz a levegőben látni a kelet-európai veterán repülő ikont, micsoda büszkeség lesz hallani külföldi repülőnapokon való részvételéről !

Azután a géppel együtt mi is visszaestünk a földre. Nagyon szomorú voltam, de nem főképp a pótolhatatlan repülőgép miatt: sajnáltam azokat az embereket akik sok pénzüket és/vagy sok évi munkájukat építették ebbe a gépbe abban a korban ami legkevésbé sem kedvez a hasonló álmodozásoknak.

Borzasztó érzés lehetett látni tiszavirág-sorsú álmuk hirtelen szertefoszlását.
 

 

Az alábbi képsor a tervezett bemutató repülés alkalmából rendezett ünnepségről tudósít.
 

 

Az eseményre készült emléklap.

 

 

Az ünnepelt.

 

 

 

 

 

Kovács József verérőrnagy (azóta altábornagy) Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnoka

és Pinkóczi József nyá. ezredes, pilóta

 

 

? és Nagy István ezredes

 

 

Pinkóczi ezredes jó sok csillagnak (Pintér Zoltán vezérőrnagy és mások) mutatja, miért nem repülhet a gép ez alkalommal.

 

 

Ezért: a harmadik repülés során a jobb főfutó gumiabroncsa fékezéskor megsérült.

 

 

A gép orr része.

 

 

A leszálló fényszóró és a fotogéppuska (ez utóbbi helye).

 

 

A jobb oldali levegő-beömlő belseje.

 

 

A hajtómű fúvócsöve, előtte a jobb oldali törzsféklap.

 

 

A hajtómű egyetlen turbinafokozata.

 

 

A pilótafülke gyönyörű lehet - kár hogy az egyébként vadonatúj állapotú kabintető nem engedi látni.

 

 

Pinkóczi József ezredes és Rohács Tamás pilóták.

 

 

Lamos Imre dandártábornok az ünnepséget megnyitja.

 

 

Magó Károly zászlós a MiG-15 típus hazai történetét ismerteti.

 

 

Talabos Gábor, a JET AGE alapítvány elnöke köszönetet mond a támogatóknak.

 

 

A hallgatóság.

 

 

 

 

 

 

Szép számú nyugállományú repülőkatona is meghívót kapott, itt Berena Béla egykori MiG-15 pilóta

 

 

Kenyeres Dénes nyá. alez. számos repüléstörténeti könyv írója, mellette

Kositzky Attila nyá. tábornok, a Magyar Légierő egykori parancsnoka és Nemes Imre nyá. örgy.

 

 

Bálint István nyá. ezds és Holler János  nyá. ezds, egykori pilóta és ezredparancsnok, illetve felesége

 

 

Középen Bálint István nyá. ezds.

 

 

Kositzky Attila nyá. tábornok

 

 

Veteránok

 

 

 

Balla Imre vállalkozó - egykori MiG-15 sorszerelő, a Múzeum jeles támogatója.

Ő újíttatta fel korábban saját üzemében a gyakorló katapultot.

Éppen ekkor említette meg csak úgy mellékesen:

- Elvittünk egy IFA-rakománnyal a kiképző hintákból, ezeket is rendbe hozzuk.

Ha kész lesz, lehet hogy fordulunk még egyet...

 

 

Hogy az összegyűltek ne menjenek haza repülőélmény nélkül, a gépet az indító zónába vontatták...

 

 

...és a hajtóművet beindították.

 

 

Itt láttam Farkas Bertalan űrhajósunkat is.

 

 

A gép pilótáival több riport készült.