REPÜLŐMÚZEUM  SZOLNOK

Felújítás közben: Jak-12

 

Az ismerős külső különlegességet rejt:

 

Itt a sokszor látott PZL-101 "Gawron" vonalait véljük felismerni, mégis ritkaságról beszélhetünk: a lengyel gyártású Gawron elődje, a szovjet Jak-12 áll előttünk. Világszerte kevés maradt belőle.

Elöl két egymás melletti ülés van, de botkormány csak a bal oldalihoz tartozik.

A leszerelt szárny most láthatóvá teszi a fékszárnyak pneumatikus munkahengerét.  Ilyen csak ezen az oldalon van, egy átmenő tengely mozgatja a túloldali fákszárnyat.

A jobb oldali ülés előtt sem botkormány sem padálok nincsenek - van viszont lábtartó.

 

A jobb oldali ajtóban jelzőrakéták tárolója látszik.

A műszerfal világos, jól áttekinthető és magyar feliratokkal is el van látva. Hamarosan - a gép elkészülte után -  megnézzük közelről is.

Szélvédőt láttunk már többféleképpen rögzíteni (csavarozva, ragasztva), de ez az első amit a fémvázhoz egyszerűen odavarrtak...

 

A gépet egy pilóta vezette, de valószínűleg át lehetett alakítani kétkormányossá is.

A motor mögötti tűzfal.

A műszerfal hátulját látjuk.

A csomagok / hordágy elhelyezésére szolgáló tér felfelé nyíló ajtaj rögzített állapotban.

A kabin felőli ferde helyzetű támla megfelelő állításával a repülőgép négyülésessé alakítható. 

A csomagtér hátsó része.

A csomagtérben elhelyezett rádió-berendezések és áramátalakítóik.

A farok alatt elhelyezett, füves repülőtéren alkalmazható "fékkapa" a leszálláskori kigurulási hossz megrövidítését szolgálta.